Školský vzdelávací program
Základná škola s materskou školou, Ul.1.mája 144, Prašice
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ
PROGRAM
MATERSKEJ ŠKOLY
ZA BRÁNOU ČAROVNÉHO STROMU
Mgr. Miloš Mik, riaditeľ školy
Základná škola s materskou školou, Ul.1. mája 144, Prašice
Strom s kmeňom tak mohutným, že ho sotva objímeš,
mal počiatok v malom semienku.
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
“Za bránou čarovného stromu”
|
|
Názov školy: |
Základná škola s materskou školou, Ul. 1.mája 144 Prašice |
Názov ŠkVP:
|
Za bránou čarovného stromu
|
Stupeň vzdelania:
|
Predprimárne vzdelanie |
Forma výchovy a vzdelávania: |
Poldenná a celodenná |
Vyučovací jazyk: |
Slovenský |
Dĺžka štúdia: |
Niekoľkoročná |
Druh školy: |
Štátna |
Riaditeľ školy: Zástupkyňa riaditeľa pre MŠ: |
Mgr. Miloš Mik Lýdia Režová |
Zriaďovateľ: |
Obec Prašice |
Dátum prerokovania ŠkVP v pedagogickej rade: |
25.08.2022 |
Dátum prerokovania ŠkVP v rade školy: |
|
Schválené zriaďovateľom: |
|
Vydaný dňa: |
01.09.2022 |
|
|
Vypracovala: Lýdia Režová, zástupkyňa riaditeľa ZŠ s MŠ pre MŠ
OBSAH
Úvod…………………………………………………………………………………......……4
- Základné identifikačné údaje o škole...................................................................................2
- Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania.......................................5
- Vlastné zameranie školy………………………………………………………………......6
- Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania……………………………………......7
- Učebné osnovy a východiská plánovania............................................................................7
- Spôsob a podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o absolvovaní predprimárneho vzdelávania........................................................................8
- Personálne zabezpečenie predprimárneho vzdelávania…………………………………...8
- Materiálno-technické a priestorové podmienky……………………………………….......9
- Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní…........10
- Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí .........................………………………........11
- Vnútorný systém hodnotenia zamestnancov.......................................................................12
- Požiadavka na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov........13
- Záznamy o revidovaní ŠkVP..............................................................................................16
_____________________________________________________________________
Príloha ŠkVP – 2.časť:
- Osnovy ŠkVP
- Vzdelávacie štandardy: Multikultúrna výchova
- Rozpracované témy: Moja dedina
ÚVOD
Školský vzdelávací program Za bránou čarovného stromu vychádza zo školského zákona, štátneho vzdelávacieho programu, ktorý definuje požiadavky (ciele) spoločné pre všetky deti navštevujúce materskú školu - aby po absolvovaní kdekoľvek v Slovenskej republike (aj po presťahovaní ) mohli nastúpiť na primárne vzdelávanie v základnej škole. Určuje základné minimum (základné učivo vrátane požadovaných spôsobilostí, ktoré deti majú zvládnuť), ktoré garantuje štát prostredníctvom materskej školy a učiteliek, ktoré spĺňajú podmienky odbornej a pedagogickej činnosti.
Vychádzajúc z dnešnej doby, ktorú čím ďalej tým viac charakterizuje znečisťovanie životného prostredia , znehodnocovanie prírodného bohatstva a plytvanie zdrojmi Zeme, sme sa rozhodli zamerať výchovno-vzdelávací proces v našej materskej škole na prebúdzanie environmentálneho cítenia a myslenia, a výchovu k zdravému životnému štýlu. Preto sme si zvolili STROM, ako symbol prírody, rastu a života vôbec.
2 Vymedzenie vlastných cieľov výchovy a vzdelávania
Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne na základe pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie sa do skupiny a kolektívu:
- uľahčiť plynulú adaptáciu na zmenené prostredie,
- rešpektovať vekové osobitosti a individuálne zvláštnosti detí,
- podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu,
- napĺňať potrebu dieťaťa a sociálneho vzťahu s rovesníkmi,
- rozvíjať tvorivosť a predstavy v každodenných aktivitách,
- rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké a psychomotorické schopnosti,
- klásť dôraz na rozvíjanie tvorivosti pred pamäťovým učením a realizáciou učenia hrou, ktorá pozitívne pôsobí na rozvíjanie emocionality dieťaťa,
- zvyšovať ekologické vedomie a ekologickú výchovu detí primerane ich veku,
- ochranný vzťah k prírode, rozumieť zákonitostiam prírody a vedieť ich vysvetliť,
- dosiahnuť pozitívnu zmenu postojov k vlastnému zdraviu, k upevňovaniu duševnej hygieny, k propagovaniu a presadzovaniu správneho životného štýlu,
- využívať spontánnu hru, zážitkové učenie a tvorivú dramatiku pri osvojovaní si vedomosti o ľudskom tele a iných aktivitách,
- pozornosť venovať dopravnej výchove v MŠ,
- uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a inými inštitúciami s rešpektovaním potrieb dieťaťa,
- poskytnúť deťom širokú škálu podnetov a tým cieľavedome rozvíjať v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa v oblastiach: kognitívnej, senzomotorickej a sociálno – citovej,
- podchytiť u deti schopnosti na ich rozvoj - dať príležitosť nadaným deťom,
- dôsledne pripraviť deti na vstup do I. ročníka ZŠ,
- venovať sa deťom ktoré pokračujú v plnení povinnej predprimárnej výchovy,
- vytvárať priestor na realizáciu princípov spravodlivých vzdelávacích príležitostí - inklúzia,
- posilňovať úctu k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a k svojej vlastnej kultúre.
Pri uplatňovaní cieľov predškolskej výchovy učiteľka zohľadňuje potrebu celostného rozvoja osobnosti dieťaťa. V predškolskom veku má výchova a vzdelávanie činnostný a procesuálny charakter.
3 Vlastné zameranie školy
- Environmentálna výchova
- Výchova k zdravému životnému štýlu
- Rozvoj bádateľských schopností, pokusy, experimenty, terénne práce
Environmentálna výchova v MŠ
- S environmentálnou výchovou je potrebné začať už v predškolskom veku avšak je potrebné rešpektovať vekové a individuálne zvláštnosti detí
- Deti predškolského veku sú k všetkému navôkol omnoho vnímavejší ako dospelí. Sú prístupné novým názorom a podnetom. Čím skôr začneme pozitívne formovať vzťah detí k prírode, tým je väčší predpoklad dosiahnuť pozitívny cieľ.
Ciele environmentálnej výchovy
- Vzbudiť záujem detí o prírodu - poznávať a chrániť
- Poskytnúť priamy kontakt s prírodou a vnímať ju všetkými zmyslami, nechať deti zažívať prírodu ako priestor pre poznávanie, hry a relaxáciu.
- Učiť deti prírodu milovať a mať k nej úctu.
- Utvárať v deťoch pocit zodpovednosti za životné prostredie.
- Tvoriť pestré činnosti, ktoré umožnia deťom vnímať prírodu všetkými zmyslami.
Environmentálne aktivity v MŠ – jeseň
- Hrabanie opadaného lístia
- Kompostovanie
- Spolupráca so Zväzom záhradníkov
- Vychádzka do lesa
- Spoznávanie prírody
- Zber prírodného materiálu
- Jesenná tvorivá dielňa – využitie prírodného materiálu
- Návšteva Rybníčkov
- Spoznávanie ríše hmyzu – návšteva náučného chodníka na Duchonke
Environmentálne aktivity v MŠ – zima
- Tvorivá dielňa v spolupráci s rodičmi – výroba vtáčích búdok
- Prikrmovanie lesnej zveri a vtáčikov
Environmentálne aktivity v MŠ – jar
- Sadenie stromčekov a rastlín
- Jarná tvorivá dielňa využitie odpadového materiálu
- Čistenie potoka a jeho okolia
- Čistenie lesa
- Triedenie odpadu
Ochrana prírody patrí pri súčasnom stave znečistenia našej planéty k prioritám dnešnej doby.
Deti učíme separovať odpad a to prostredníctvom Ekovláčika – separáčika. V spolupráci s rodičmi zbierame tetrapakty a použité batérie. Spolupracujeme s miestnym včelárom, ornitológom a tiež s lesný pedagóg. Zapojili sme sa do projektu Zelená škola. S deťmi na školskom dvore prikrmujeme v zime vtáčiky. Naše turistické vychádzky zameriavame na pozorovanie prírody a prírodných javov počas celého roka. Taktiež aktívne využívame návštevy na náučnom chodníku Dochonka – Kulháň, kde nás sprevádza lesný pedagóg. Prostredníctvom digitálnych edukačných programov a zážitkového učenia poskytujeme deťom príležitosť poznávať prírodu a vedieme ich k jej ochrane. Výhodou k realizácii tohto zamerania je okolitá príroda a tiež záujem pani učiteliek o ochranárske aktivity a veľmi dobrá spolupráca s lesným pedagógom. Taktiež pri práci s deťmi využívame prírodný a odpadový materiál, ktorý nám pomáhajú zbierať aj rodičia. Na skvalitnenie edukačného procesu sme rozpracovali tému: Moja dedina, ktorá je súčasťou ŠkVP, kde sa budeme zameriavať aj na niektoré oblasti environmentálnej výchovy.
4 Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
Dĺžka dochádzky v materskej škole je niekoľkoročná /deti PvPPPV/. Forma výchovy a vzdelávania je zakotvená v Školskom poriadku a v organizačnom usporiadaní denných činností. Dieťa sa prijíma do materskej školy na celodennú prípadne poldennú výchovu a vzdelávanie. Novoprijaté deti sú zaraďované na adaptačný pobyt alebo diagnostický pobyt, ktorý trvá najviac tri mesiace.
5 Učebné osnovy a východiská plánovania
Učebné osnovy MŠ sú vypracované v súlade so Štátnym vzdelávacím programom a sú spracované v Školskom vzdelávacom programe pod názvom „Za bránou čarovného stromu“ vo forme mesačných celkov, ktoré obsahujú výkonové štandardy spracované podľa úrovní z jednotlivých vzdelávacích oblastí vypracované tak , aby korešpondovali s mesačnými a týždennými témami ŠkVP. Berúc do úvahy ich rozsah a náročnosť, niektoré sa v priebehu roka opakujú viackrát, niektoré sú rozpracované v daných mesiacoch alebo sa plnia priebežne počas celého roka a tiež v závislosti od ročného obdobia a možností MŠ. Jednotlivé celky však nie sú izolované, ale navzájom sa dopĺňajú, prelínajú a spolu súvisia.
Pre plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti sme si zvolili nasledovný princíp:
Plánovanie prebieha v dvoch úrovniach:
Prvá úroveň má celoškolskú pôsobnosť. Učivo je rozdelené do štyroch tematických celkov kooperujúc s ročnými obdobiami. Každý celok je rozdelený do podtém.
Druhá úroveň plánovania je na úrovni jednotlivých tried. Plánovanie prebieha písomnou formou minimálne na dobu jedného týždňa. Formálnu stránku plánov VVČ tvorí názov mesiaca, obsahového celku, podtémy. Dopoludňajšie cielené vzdelávacie činnosti sú dané výkonovými štandardami a ich výkonovými úrovňami tak, aby bolo dodržané minimálne odporúčané rozvrhnutie vzdelávacích oblastí poľa Štátneho vzdelávacieho programu s časovou frekvenciou na jeden mesiac. Ostatné organizačné formy sú dané konkrétnymi aktivitami.
5.1 Východiská plánovania
Obe učiteľky spolupracujú pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti v triede. Každý deň uskutočňujeme s deťmi pred podávaním desiaty zdravotné cvičenia, v plánovaní uvádzame číslo zostavy zdravotných cvičení podľa metodických materiálov, ktoré využívame. Počas školských prázdnin, pokiaľ je materská škola v prevádzke, učiteľky plánujú na plánovací hárok, kde si vyberajú zväčša hry a obľúbené činnosti detí podľa vopred naplánovaného plánu letnej činnosti. Do plánov výchvno-vzdelávacej činnosti učiteľka zaznamenáva oblasť, hry a činnosti podľa výberu detí, výkonový štandard, vzdelávaciu aktivitu, pobyt vonku, vzdelávaciu odpoludňajšiu aktivitu, dátum realizácie a krátke hodnotenie.
6 Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o absolvovaní predprimárneho vzdelávania
Predprimárne vzdelávanie získa dieťa absolvovaním posledného povinného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú zrelosť.
Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku /predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodiča/
Doklad o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelávania. Osvedčenia sa odovzdávajú deťom pri tradičnej rozlúčke s predškolákmi posledný deň školského roka.
7 Personálne zabezpečenie
Výchovno-vzdelávaciu činnosť zabezpečujú kvalifikované pedagogické zamestnankyne predprimárneho vzdelávania, ktoré spĺňajú podmienky odbornej a pedagogickej spôsobilosti (vyhláška MŠ SR č.41/1996 Z.z. o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických zamestnancov).
Prevádzkoví zamestnanci spĺňajú požadované vzdelanie pre výkon ich činnosti a pracovného zaradenia.
8 Materiálno-technické a priestorové podmienky
Materská škola sa nachádza v Obci Prašice, Slnečná 734. Svoje brány pre deti od 2 do 6 rokov otvorila v roku 1982 a jej zriaďovateľom je Obec Prašice.
Škola je dvojposchodová budova, na každom poschodí je po jednej triede a spálni, vybavené sú tiež priľahlými miestnosťami (WC, umývarka, šatňa pre deti, šatne pre učiteľky, práčovňa, sklad učebných pomôcok a kancelária pre zástupkyňu ZŠ s MŠ pre MŠ,...)
Kuchyňa s priľahlými miestnosťami, kancelária vedúcej ŠJ, sklady, a jedáleň detí sa nachádzajú v priestoroch DD.
Všetky vnútorné a vonkajšie priestory spĺňajú hygienické a bezpečnostné požiadavky, a sú prispôsobené potrebám detí.
a) Interiér MŠ
Prostredie materskej školy spĺňa podmienky na uskutočnenie výchovy a vzdelávania
detí usporiadaním tried a vytvorením priestoru na spontánnu hru detí, edukačné hry a aktivity, ranné stretnutia, spoločné rozhovory, pohybové a relaxačné cvičenia, stravovanie.
Triedy sú upravené tak aby:
- umožňovali deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach - hre,
- uľahčovali deťom voľný styk s okolím,
- umožnili deťom voľný prístup k hračkám, pomôckam, pracovnému materiálu,
- vytvárali hrové prostredie podľa vlastného zámeru,
- umožnili dieťaťu tvoriť podľa vlastných predstáv, samostatne sa rozhodovať pri výbere činností,
- umožnili dieťaťu nechať vlastný výtvor v prostredí,
- podieľali sa na vopred stanovených pravidlách pri ukladaní hračiek, manipulácii s predmetmi a učebnými pomôckami.
Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy sú učebné pomôcky, didaktická a audiovizuálna technika, výpočtová technika telovýchovné náradie a náčinie, detská a odborná literatúra, hudobné nástroje. Kútiky sú dostatočne vybavené hračkami, pracovným materiálom na výtvarné, pracovné a grafomotorické činnosti.
K štandardnému vybaveniu patrí detský nábytok, stoly, stoličky, ležadlá, koberce, ktoré priebežne podľa finančných možností vymieňame, aby spĺňal požiadavky ustanovené školským zákonom.
b) Exteriér MŠ
Jeho súčasťou je oplotený školský dvor na ktorom majú deti priestor na realizáciu pohybových aktivít a hier. Tvorí ho trávnatá plocha a chodník. Areál je vybavený pieskoviskom, preliezkami, domčekovou šmýkačkou, domčekom, lavičkami a prenosnými hračkami. Areál postupne vybavujeme novými pomôckami a hračkami.
9 Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri
výchove a vzdelávaní
Podľa vyhlášky 541/2021 Z.z. o materských školách za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok na predprimárne vzdelávanie zodpovedá riaditeľ. Za bezpečnosť a ochranu zdravia dieťaťa podľa § 4 ods. 1 zodpovedajú pedagogickí zamestnanci materskej školy od prevzatia dieťaťa až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi alebo ním splnomocnenej osobe. Za bezpečnosť detí počas krúžkovej činnosti zodpovedá učiteľ, pokiaľ sa na tejto aktivite osobne zúčastňuje. Ak krúžkovú činnosť vykonáva so súhlasom zákonných zástupcov lektor, za bezpečnosť detí zodpovedá lektor.
Za dodržiavanie hygienických a bezpečnostných predpisov v priestoroch materskej školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú prevádzkoví zamestnanci, a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne.
Školský vzdelávací program je vypracovaný v súlade s Národným programom duševného zdravia, s národným programom prevencie obezity a v súlade so zachovaním ľudských práv v rezorte školstva.
Usporiadanie denných činností zabezpečuje vyvážené striedanie činností a vytvára časový priestor na hru a učenie sa dieťaťa. Materská škola denne zabezpečuje pre deti pitný režim, je voľne dostupný v triedach. Stravovanie detí má pevne stanovený čas. Materská škola vedie evidenciu úrazov detí.
Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania. Deti sa prostredníctvom obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie. Pri starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí sa zamestnanci riadia všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní je podrobne rozpracovaná v súlade s platnou legislatívou v Prevádzkovom poriadku a v Školskom poriadku materskej školy, ktorý je zverejnení na verejne prístupnom mieste.
10 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
Cieľom hodnotenia detí je poskytnúť spätnú väzbu učiteľkám a rodičom o tom, na akej vývinovej úrovni sa dieťa nachádza, aké má rezervy a aké sú ďalšie možnosti jeho napredovania. Rovnako dôležitá je spätná väzba, poskytnutá deťom, súvisiaca s budovaním základov sebahodnotenia a sebapoznávania.
Diagnostika – zaznamenáva úroveň detských schopností, vedomostí, spôsobilostí formou pozorovacích hárkov. Vyhotovuje sa na začiatku školského roka, v priebehu školského roka a na záver školského roka
Pre integrované deti, učiteľky využívajú osobitný systém kontroly a hodnotenia. Opierajú sa o konzultácie so špecialistom.
Pri kontrole a hodnotení detí, učiteľky vychádzajú z vedomosti detí. Hodnotia a kontrolujú úroveň dosahovaných kompetencií uvedených v štátnom vzdelávacom programe. Pri hodnotení detí využívajú evaluačné otázky.
Pedagogické diagnostikovanie ako súčasť edukačného procesu v materskej škole napomáha cieľavedomému a systematickému podporovaniu rozvoja základov kľúčových kompetencií dieťaťa predškolského veku.
Preto je dôležité aby sme poznali všeobecné rozvojové možnosti dieťaťa a boli spôsobilí ich konfrontovať s individuálnymi osobitosťami konkrétneho dieťaťa. Pedagogické diagnostikovanie spájame s hodnotením rozvojovej úrovne dieťaťa a hodnotením výchovno – vzdelávacieho pôsobenia v pedagogických situáciách edukačného procesu. Dieťa diagnostikujeme v rámci všetkých organizačných foriem dňa.
Konkrétne zameranie a formy hodnotenia detí sú vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s vyhláškou MŠ SR 541/2021 Z.z.
11 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov
Kontrolná činnosť sa zameriava na všetky cieľové oblasti činnosti školy a jej vypracovanie je súčasťou Plánu práce školy.
Vnútroškolská kontrola prevádzaná formou hospitačnej činnosti je hlavne zameraná na učenie učiteliek a učenie sa detí. Výsledky práce učiteliek sú evidentné vo výsledku úrovne vedomostí detí, zručností a návykov, ich správaní a konaní. Zamestnanci sú hodnotení podľa plnenia cieľov a úloh plánu práce školy.
Cieľom hodnotenia školy je, aby deti, ich rodičia pedagogická i laická verejnosť dostala informácie o plnení cieľov , ktoré si škola určila na dané obdobie, aká je úroveň vedomosti a spôsobilosti predprimárneho vzdelávania v škole.
Kritériom kvality školy je pre nás spokojnosť a dôvera detí a rodičov, ktorých aktívne zapájame do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Vnútorný systém kontroly je zameraný na:
- hodnotenie detí
- hodnotenie zamestnancov
Edukačný proces – organizácia
- priebeh a kvalita vzdelávania zameraná na plnenie úloh ŠkVP,
- vytváranie priaznivej psychosociálnej klímy v triede,
- plnenie cieľov a úloh vyplývajúcich z profilácie školy,
- vyvážené striedanie spontánnych a riadených činností podľa školského poriadku,
- rešpektovanie individuálnych potrieb, foriem a metód práce,
- dodržiavanie zásad psychohygieny (relaxácia, pobyt vonku, stravovanie, pitný režim),
- priestorové, materiálne a bezpečnostné usporiadanie priestoru na prácu,
- vhodnosť výberu UP, hračiek didaktickej techniky,
- využívanie rozširujúceho programu pre talentované deti - príprava na školskú reprezentáciu...
Edukačný proces – učenie
- využívanie aspektov tvorivo-humanistickej výchovy,
- individuálne rešpektovanie potrieb detí, ich biorytmu a tempa práce,
- uplatňovanie pedagogického štýlu podporujúceho aktívnu účasť detí na riadení výchovno-vzdelávacej činnosti a ich samostatné rozhodovanie,
- uplatnenie inovačných postupov a progresívnych trendov,
- uplatňovanie pedagogického taktu, pedagogické majstrovstvo,
- rešpektovanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ochrana práv dieťaťa.
Proces a výsledky edukačnej činnosti
- aktívny podiel na priebehu a riadení výchovno-vzdelávacej činnosti,
- záujem o činnosť,
- úroveň vedomostí, zručností, schopnosti.
Konkrétne zameranie kontrolnej činnosti zamestnancov je vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly v súlade s vyhláškou MŠ SR 541/2021 Z.z.
12 Požiadavky na profesijný rozvoj pedagogických a odborných
zamestnancov
Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov má veľký vplyv na celkovú úroveň kvality výchovno-vzdelávacej činnosti a je súčasťou reformy vzdelávania.
Cieľom pre nasledujúce obdobie je implementácia obsahovej reformy vzdelávania do praxe materskej školy a rozvíjať kľúčové kompetencie pedagogických zamestnancov.
V súlade s národným projektom vzdelávania sa zúčastniť aktivít uskutočnených vzdelávajúcimi ustanovizňami:
- udržiavať a zvyšovať kompetenciu pedagogických zamestnancov (spôsobilosť efektívne vychovávať a vzdelávať),
- motivovať zamestnancov pre neustále vzdelávanie a sebavzdelávanie,
- zabezpečiť pravidelné a systematické ďalšie vzdelávanie podľa potrieb školy, ale aj profilácie pedagogických zamestnancov s následným aplikovaním do praxe a vzájomnou výmenou poznatkov,
- sprostredkovať najnovšie poznatky z metodiky výchovy jednotlivých oblastí výchovy, pedagogiky a príbuzných vied,
- podporovať rozvíjanie zručnosti pedagogických zamestnancov pre prácu s modernými materiálmi a materiálnymi prostriedkami. výpočtovou technikou, videotechnikou, multimédiami a pod.
- sfunkčniť prácu metodického útvaru školy.
Ďalšie vzdelávanie, ktoré je právom i povinnosťou pedagogického zamestnanca zabezpečiť v spolupráci s MPC, KŠÚ... na témy a oblasti v ktorých sú pri výchovno-vzdelávacom procese rezervy a nejasnosti.
- Vzdelávanie manažmentu a odborných zamestnancov štátnej správy.
- Vzdelávanie pedagogických zamestnancov materských škôl.
- Edukačný portál.
- Tvorba edukačného materiálu.
- Odborné stáže a odborné exkurzie.
- Odborné semináre a odborné konferencie.
Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov má spĺňať kritéria kvalitnej a vysoko odbornej formy získavania nových poznatkov.
Problematika profesijného rastu pedagogických zamestnancov je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne profesijneho rastu pedagogických zamestnancov, vypracovanom v súlade so zákonom č. 390/2011 Z.z. ktorým sa dopĺňa zákon č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Školský vzdelávací program
„ZA BRÁNOU ČAROVNÉHO STROMU“
nadobúda platnosť: 1.septembra 2022
Mgr. Miloš Mik, riaditeľ školy